متنوع

19رمضان

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۰۰ ب.ظ

19 ماه رمضان

1 - ضربت خوردن امیر المؤمنین علیه السّلام

در 19 ماه رمضان سال 40 هجری قمری در نماز صبح در مسجد کوفه با شمشیری مسموم به دست ناپاک ابن ملجم بر فرق مبارک أمیر المؤمنین علیه السّلام ضربت وارد شد.

در 13 ماه رمضان سال 40 ه’ حضرت مولی الموحدین علی بن ابی طالب أمیر المؤمنین علیه السّلام بعد از فارغ شدن از جنگ نهروان از شهادت خود خبر دادند.

(الوقایع و الحوادث: ج 1، ص 139. مستدرک سفینه البحار: ج 5، ص 213)

در آن روز حضرت بر فراز منبر بعد از بیان کلماتی درر بار در حقایق اسلام، در آخر بیانات شریف خود، به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السّلام فرمودند: تا امروز چند روز از ماه مبارک رمضان می گذرد ؟ امام مجتبی علیه السّلام فرمودند: 13 روز گذشته است. از امام حسین علیه السّلام پرسیدند: چند روز باقی مانده است ؟ امام حسین علیه السّلام فرمود: 17 روز باقی مانده است. در این هنگام أمیر المؤمنین علیه السّلام دست به محاسن مبارک گرفتند و فرمودند: نزدیک است این موی من به خون سرم خضاب شود.

در شب 16 ماه رمضان سال 40 ه’ أمیر المؤمنین علیه السّلام در خواب پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله را دیدند، و آن حضرت به نزدیک شدن ملاقاتشان

در بهشت به أمیر المؤمنین علیه السّلام بشارت دادند، و أمیر المؤمنین علیه السّلام به دخترشان امّ کلثوم سلام اللَّه علیها خبر دادند.

(ارشاد: ج 2، ص 15. الوقایع و الحوادث: ج 1، ص 190)

در شب نوزدهم أمیر المؤمنین علیه السّلام روزه را در منزل امّ کلثوم سلام اللَّه علیها افطار نمودند.

(الوقایع و الحوادث: ج 1، ص 242)

در شب 19 ماه رمضان سال 40 ه’ وردان و شبیب که با ابن ملجم در شهادت أمیر المؤمنین علیه السّلام همراه بودند، در حین درگیری کشته شدند.

(نفائح العلام: ص 41)

در سال چهلم گروهی از خوارج در مکه جمع شدند و بر کشتگان نهروان گریستند. سه نفر از آنان با هم پیمان بستند که در یک شب أمیر المؤمنین علیه السّلام، و عمروعاص و معاویه را بکشند.

ابن ملجم کشتن أمیر المؤمنین علیه السّلام را بر عهده گرفت و وارد کوفه شد و با کمک قطام بنت اخضر که ابن ملجم قصد ازدواج با او را داشت، و با همدستی شبیب بن بجره و وردان بن مجاله تصمیم خود را عملی کرد.

در صبح روز نوزدهم بعد از اذان صبح، أمیر المؤمنین علیه السّلام وارد مسجد شد و صدای نازنین ایشان به «یا ایها الناس، الصلاه» بلند شد.

سپس آن حضرت مشغول نماز شد. هنگامی که در رکعت اول سر از سجده برداشت شبیب بر آن حضرت حمله ور شد، ولی شمشیرش خطا کرد. بلافاصله ابن ملجم لعنه اللَّه حمله کرد و شمشیر او فرق مبارک آن حضرت را شکافت و محاسن شریفش به خون فرق مبارکش خضاب شد، صدای مبارکش بلند شد: «بسم اللَّه و باللَّه و علی مله رسول اللَّه، فزت و رب الکعبه».

صدای جبرئیل بلند شد: «تهدمت و اللَّه ارکان الهدی و انطمست اعلام التقی و انفصمت العروه الوثقی، قتل ابن عم المصطفی، قتل الوصی المجتبی، قتل علی المرتضی، قتله اشقی الاشقیاء».

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۵
حنظله دربانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی