متنوع

سالروز 12تیر 1367ه.ش

دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ

حمله ناوگان آمریکایی به هواپیمایی ایران

یکی از اقدامات وحشیانه آمریکا در اواخر جنگ تحمیلی، که از عمق خصومت آمریکایی‌­ها نسبت به نظام جمهوری اسلامی حکایت می­‌کند، حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۶۷ مصادف با ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ است­. هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه ریزی شده ۶۵۵، از بندرعباس به مقصد دبی پرواز کرد. این هواپیما، هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود که بر فراز آب‌های سرزمینی ایران و در آب­‌های اطراف جزیره هنگام، به دلیل شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس سقوط کرد و تمامی ۲۹۰ نفر مسافر و خدمه آن به صورت بسیار ناجوانمردانه کشته شدند.

آمار کشته شدگان نشان دهنده مظلومیت آن‌ها در این ترور یکپارچه و ددمنشی آمریکاییان در این جنایت است به‌گونه‌ای که صد و هجده نفر از این مسافران بی­‌گناه، زن و کودک بودند، همچنین بیست هندی، یک ایتالیایی، شش پاکستانی، سیزده نفر تبعه امارات و شش یوگسلاو نیز در میان مسافران هواپیما دیده می‌­شد.

انهدام هواپیمای مسافربری ایران بر اثر شلیک موشک ازناو وینسنس، عملی اتفاقی یا صرفاً ناشی از ضعف فناوری و خطای بشری نبود، بلکه آخرین سیاست دولت آمریکا در برابر ایران به شمار می­‌آمد.

البته از مدت­‌ها پیش حضور غیرقانونی ناوهای آمریکا در خلیج فارس، موجب ناامنی فراگیر و تهدیدهایی بر ضد هواپیماهای غیرنظامی منطقه خلیج فارس شده بود. در نهایت، دولت آمریکا نیت اصلی خود را آشکار ساخت و یک فروند هواپیمای مسافربری ایران را بی دلیل ساقط کرد و جان ۲۹۰ انسان بی­‌گناه را گرفت.

هدف آمریکا، نه ساقط کردن هواپیمای ایرباس ایران، بلکه وادار کردن جمهوری اسلامی به پذیرش پایان جنگ تحمیلی بود، چنان که دونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا در این زمینه اظهار داشت: «این فاجعه (سقوط هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا) ضرورت دست­یابی به برقراری صلح را با حداکثر شتاب، دو چندان ساخته است». پس از سقوط هواپیمای ایرباس ایران، سازمان­‌های بین‌­المللی از جمله شورای امنیت و سازمان بین‌المللی هواپیمای کشوری (ایکائو) از حقوق ایران دفاع نکردند، سران کاخ سفید نه تنها بابت این جنایت از ملت ایران عذرخواهی نکردند، بلکه در اقدامی بهت­‌انگیز به فرمانده ناو «وینسنس­» به خاطر ارتکاب این جنایت، مدال افتخار دادند­.

حال سوال همه مردم ایران به جوامع بین‌الملل این است: آیا به چنین جنایتکاری می‌توان اعتماد کرد؟



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۲
حنظله دربانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی